Chase Marketing blog

Content schrijven voor een Website

Content schrijven

Rank je maar niet met je pagina? Word je gek van die matige lijn in Google Analytics van het lage aantal bezoekers? Of wil je gewoon wat meer flair geven aan je content.

Let’s dive into it!

Laten we eens kijken naar hoe je het content schrijven voor je website strategisch kan inzetten om die pieken in de data te realiseren!

We hebben deze stappen onderverdeeld in 5 essentiële stappen.

  1. Online content vs traditionele content
  2. Strategie van je webpagina
  3. Geef flair aan je content
  4. Content voor mobiele gebruikers
  5. Techniek achter je content

Online content vs traditionele content

Kom op, je typt toch ook niet meer op een typemachine.

Om content te schrijven voor een website moet je een totaal andere invalshoek en strategie hebben dan dat je vroeger een stukje voor de schoolkrant ging schrijven.

Neem als voorbeeld dat mensen een abonnement hebben op een krant en die lekker in de ochtend voorgeschoteld krijgen. De kranten hebben al de autoriteit opgebouwd dat mensen interesse hebben in het consumeren van het nieuws. Jij moet echter de autoriteit met je website zelf opbouwen.

We hebben hier te maken met mensen die erg verwend zijn met het aanbod. Namelijk mensen die over het internet surfen vinden waar oneindig veel websites die content aanbieden.

Over elk mogelijk onderwerp is al 30.000 keer geschreven en de online concentratieboog ligt gemiddeld op 10 seconden.

Het is dus belangrijk om goed na te denken over hoe je website bezoekers een prettige ervaring kan bieden.

Kan dit met psychologische gedachten achter website pagina’s?

Strategie van je webpagina

Wat is de strategie van jouw webpagina? Begin altijd met het einddoel in zicht en denk strategisch na. Stel jezelf na het opstellen van een doel een aantal scherpe vragen. Bijvoorbeeld:

  • Voor wie schrijf je het content?
  • Wat wil je overbrengen?
  • Op welke zoekwoorden wil je worden gevonden?

Ga vervolgens strategisch aan de slag met zoekwoorden. Waar wil je op gevonden worden en wat zijn interessante synoniemen. Neem deze zoekwoorden op bij het schrijven van content voor je website.

Geef flair aan je content

Maak gebruik van pakkende woorden en maak geen gebruik van zaadloze teksten.

Jij zou dan toch ook in slaap vallen? Zet ten eerste eens een Big Smile op je gezicht, pak een goede kop koffie/thee en ga ervoor zitten.

Op deze manier kom je in een flow om content te schrijven en zal je betere teksten schrijven om die online concentratieboog van mensen te doorbreken.

Het gebeurt al bij de eerste interactie met je pagina. Namelijk bij de titel. Vervolgens spreek je mensen aan met de inleiding en met afbeeldingen.

Kijk anders naar inspiratie voor zoekwoorden op Answer The Public of doe een zoekwoorden onderzoek met de Google keywordplanner.

Content voor mobiele gebruikers

Google indexeert tegenwoordig mobiele telefoons primair (mobile first index). Het is dus ook van essentieel belang dat je nadenkt tijdens het schrijven van het content van je website over bezoekers op verschillende apparaten.

Stat Counter - Mobile vs Desktop usage
Stat Counter – Mobile vs Desktop usage

Bron: Telecomnieuwsnet

Mobiele gebruikers willen gemakkelijk door je pagina scrollen, alinea’s lezen die waardevolle informatie bevatten en scannen rap door je hoofdteksten heen.

Schrijf dus geen eindeloze lappen met tekst maar maak het overzichtelijk.

Techniek achter je content

Je moet ook een beetje “de nerd kant opgaan” wil je goed ranken met je website en mensen een prettige beleving geven.

Denk hierbij aan het markeren van hoofdteksten, de meta descriptions strategisch inzetten en een perfecte verhouding van je zoekwoorddichtheid.

Lees hier meer over On-page SEO bij een website om achter de juiste strategische stappen van On-Page SEO te komen

Heb jij nog unieke strategieën die je graag deelt met mensen? Laat hieronder een reactie achter!

Scroll naar top Scroll naar top