Krijg je enkel likes op je deel-berichten op Facebook van je oudtante en zie je dat mensen na de eerste interactie bij het landen op je pagina alweer verlaten?

Lees hier alles wat je moet weten over het schrijven van content voor een blog. We hebben deze stappen onderverdeeld in 4 belangrijke stappen.

  • Strategie achter je blog content
  • Online vs offline content
  • Een hippe pakkende schrijfstijl
  • Strakke vormgeving
  • Techniek echter je blog content

Strategie achter je blog content

Het is van groot belang om altijd te beginnen met een duidelijke strategie. Stel hierbij een duidelijke doel op, vraag jezelf vragen om vorm te geven aan de bedoeling van je blog schrijven en doe een goed zoekwoorden onderzoek.

  • Voor wie schrijf je een blog?
  • Wat wil je overbrengen?
  • Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?

Na het opstellen van je doel doel en het content van de blog voor jezelf vorm te hebben gegeven door middel van het afvragen van de bovenstaande vragen is het belangrijk om een goed zoekwoorden onderzoek te doen.

Online vs offline content

In een Studie naar online leesgedrag van Jakob Nielsen heeft hij onderzoek gedaan naar hoeveel worden mensen lezen van een webpagina. De conclusie uit zijn onderzoek is dat er maar 28% van de worden wordt gelezen.

Het gaat bij een blogpost niet om een stukje in de krant of op een flyer. We willen mensen de feeling meegeven van het onderwerp waar je over schrijft, antwoord geven op vragen en voorzien van informatie. Denk erover na dat over 99% van de onderwerpen al 15.000 keer is geschreven. Het gaat online niet om een enkel een leuk pakkend stukje tekst maar om het hele plaatje van de tekst en de strategie erachter.

Waarom zouden ze jou blogpost moeten lezen? Wat maakt jouw blogpost uniek?

Een hippe pakkende schrijfstijl

Grijp die bezoeker met de eerste zinnen die hij/zij leest! Mensen hebben nou eenmaal een lagere concentratieboog lager dan Dory van finding Nemo.

Begin dus met iets geks en maak de lezer wakker, scherp en oplettend te maken. Maar herhaal deze strategie bij ieder onderdeel van je pagina om de lezer ook scherp te houden. Probeer soms even lekker dat randje op te zoeken (of ga er net even overheen), boeien, dan val je toch lekker op!

Denk ook niet teveel na om “slim over te komen” of dat soort shit. Maak je teksten juist toegankelijk voor iedereen om te lezen. Mensen kunnen op deze manier makkelijker door de teksten lezen zonder 5 keer naar Google te gaan om definities op te zoeken (of dat ze meteen al je pagina verlaten)

Je bereikt hiermee niet alleen dat je de bezoeker zijn aandacht trekt maar ook dat de informatie die je overbrengt veel beter zal blijven plakken.

Strakke vormgeving

Wat is bij jou de gemiddelde tijd dat iemand op je pagina blijft? Bij  de meeste website is dit kleiner dan 10 seconden.

Dit bewijst maar dat mensen moeten worden geprikkeld met de eerste indruk. De eerste indruk bestaat uit hoe de pagina boven de fold is weergegeven. (fold gedeelte wat zichtbaar is bij het landen op een pagina). Bij een blog bestaat dit uit de titel van de blog, (meestal) een featured image en de inleiding.

Veel mensen zijn op zoek naar antwoorden of informatie op een blog. Speel dus strategisch in hierop. Schrijf een pakkende titel en

  • Hoe ga je om met je inleiding?
  • Geef je een tipje van de sluier mee in de inleiding?
  • Maak je iemand nieuwsgierig?
  • Geef je het doel mee van de blog?

Geef je antwoord op de titel en onderbouw je het antwoord in je content?

Vervolgens willen mensen makkelijk door je blog gaan. Veel mensen scannen alleen kopjes. Om deze reden is het belangrijk om goed gebruik te maken van hoofdteksten markeren (H1, H2 etc). Lezers blijven hangen bij kopjes die ze interessant vinden. Zorg er dus voor dat ieder kopje aansluit op de hoofdtitel en zorg dat ze relevant zijn voor de blog post.

Daarnaast is het ook essentieel om de vormgeving van je teksten goed op te stellen. Denk hierbij aan een makkelijk te lezen font in een duidelijke kleur, zorg dat je lettertype niet te klein is en dat je de lijnhoogte prettig te lezen maakt.

Tot slot zijn natuurlijk afbeeldingen essentieel voor een leuke vormgeving. Zorg voor afbeeldingen die goed aansluiten bij je blogpost. Denk ook na over afbeeldingen met mensen erin wat weer zorgt voor een prettige interactie.

Techniek achter je blog content

Je gaat zeker niet ranken zonder dat je de techniek van je blog content goed staat ingesteld.

Denk hierbij aan de hoofdteksten markeren, slim gebruik van afbeeldingen, de keyword dichtheid nalopen of het gebruik van hyperlinks.

Lees hier meer over de Techniek van On-page SEO bij een website.

Ben jij erg creatief in het schrijven van een blogpost en deel je dit graag? Laat hieronder een reactie achter!

Meer lezen in On-Page SEO, SEO?

Google search console gebruiker toevoegen

Iemand Google Search Console toegang verlenen bestaat uit 5 korte stappen: Stap 1: Inloggen bij Google Search Console Stap 2: Navigeer naar instellingen Stap 3: Klik op gebruikers en rechten Stap 4: Gebruiker toevoegen Stap 5: Rechten verlenen Onderstaand dieper...

Google ads gebruiker toevoegen

Een gebruiker aan je Google Ads account toevoegen kan al in een paar makkelijke stappen. Wij leggen hier de stappen uit met afbeeldingen als voorbeelden! Stap 1: Log in bij Google Ads Stap 2: Navigeer naar tools Stap 3: Navigeer naar toegang tot account Stap 4: Voeg...

Google analytics gebruiker toevoegen

Wanneer je wilt gaan samenwerken met partners is het erg handig om Google analytics toegang te verlenen. Google analytics koppelen bestaat uit uit een paar korte stappen: Stap 1: Log in bij Google analytics Stap 2: Navigeer naar beheerders instellingen Stap 3:...

Maurits Heringa

Maurits Heringa

Online marketeer

Bij Chase Marketing volgen we veel cursussen, blogs en webinars. Daarnaast doen we dagelijks weer nieuwe inzichten op door middel van het uitvoeren van online marketing werkzaamheden. Deze kennis delen we graag met jullie! 

Pin It on Pinterest