Online Marketing traject voor een Watersportwinkel (sinds 2018!)

Eén van de eerste klanten van Chase Marketing en nog steeds klant! Samen met Bootschappen Watersport groeien wij beiden al enkele jaren door. Lees in deze case over het traject en de mooie resultaten. Lees vooral de hele case om over de verschillende jaren te lezen!
Bootschappen

Over Bootschappen Watersport

De oprichting van Bootschappen Watersport vond plaats in 2003 en is daarmee één van de eerste online watersportwinkels van Nederland. In het eerste jaar sinds de oprichting waren al direct meer dan 3200 pakketten verstuurd. Bootschappen Watersport levert alles voor boten, van antifouling tot zwemvesten. In 2016 kwam Bootschappen Watersport in handen van Nautisch Centrum Nicolaas Witsen. De overname zorgde ervoor dat er in het eind van 2016 een nieuwe megastore opende in Alkmaar. Uiteraard is deze fysieke winkel via het water te bereiken. De webshop, in combinatie met de fysieke winkel, zorgde er al snel voor dat Bootschappen Watersport bekende naam is in de branche.

Project Omschrijving

Sinds de oprichting van Chase Marketing in 2018 werken Bootschappen Watersport en Chase Marketing met elkaar samen. Hiermee kan Bootschappen Watersport worden gerekend tot een van de oudste samenwerkingen met ons. Bootschappen Watersport voelde de urgentie om meer te doen met Google Ads. Waar ze voorheen kleinschalig Google Ads draaide, wilde ze nu meer investeren in dit platform. Google Ads biedt enorme mogelijkheden voor webshops als Bootschappen Watersport, die een ruim assortiment hebben.

Dit is echter pas het begin!

Het Proces

Het, toen nog, kleine Google Ads account van Bootschappen Watersport werd overgenomen. Wij verdiepten ons onder andere in de branche, het account en de doelgroep. Het Google Analytics account, Google Trends en de zoekwoorden planner binnen Google Ads gaven de perfecte inzichten om een doordachte account structuur te organiseren.

Een volledige Google Ads strategie werd uitgewerkt met als doel: een rendabele ROAS (Return On Ad Spend) draaien. De zogeheten quick-wins werden doorgevoerd en het Google Ads account werd ingericht.

Na de livegang van het Google Ads account zaten wij nauwkeurig op het account om het te optimaliseren. Zowel offline als online kansen worden besproken met elkaar om zo het beste resultaat neer te zetten. Om zo transparant mogelijk te zijn wordt elke maand een rapportage verstuurd naar Bootschappen Watersport.

2018: Een leuk begin in

Voorafgaand zijn wij om de tafel gegaan om een rendabele ROAS te berekenen. Na enkele weken draaien zagen wij al snel dat wij op deze ROAS uitkwamen waarna we konden opschalen. Watersport is natuurlijk erg seizoensgebonden. Dankzij dat we verder zijn gaan kijken dan enkel de hardlopers tijdens het hoogseizoen en een product analyse hebben gemaakt zagen we als gevolg dat in de laagseizoenmaanden records zijn behaald in aankopen!

Resultaten 2018

Onder andere met zoeknetwerk en shopping campagnes zagen we mooie kansen voor Bootschappen Watersport. In het eerste jaar van onze samenwerking behaalde we hiermee al snel mooie resultaten.

Omdat de e-commerce tracking voordat wij begonnen nog niet stond ingesteld kunnen we nog geen inzichten bieden in de groei. Maar lees vooral door voor mooie resultaten!

2019: En nu doorpakken

Een rendabele ROAS en recordmaanden vragen natuurlijk om opschaling. Hier zijn wij dus opnieuw voor om de tafel gaan zitten. Wat zijn meer mogelijkheden binnen Google Ads? Welke kanalen zijn verder interessant? Hoe gaan we de website verbeteren?

Google Ads

Binnen het Google Ads account zijn we aan de slag gegaan met een nieuwe strategie waarbij naast het zoeknetwerk en shopping we ook display en remarketing zijn gaan inzetten. De opkomst van slim bieden is direct toegepast en we zijn gaan opschalen in product aanbod.

Website

Bij de website lagen er ook nog mogelijkheden tot verbetering. Zo is de smart search verbeterd en het checkout proces waarbij we een verbetering van +208% hebben gerealiseerd. (Lees ook: +208% checkout verbetering)

Uitbreiding naar Marktplaatsen

Ook is binnen E-commerce de verkoop via Bol.com natuurlijk erg interessant. Wij hebben middels de tool Channable een geautomatiseerde koppeling opgezet om enkel via de website producten te managen en die, via slimme regels, geautomatiseerd te pushen naar Bol.com.

Resultaten 2019

2019 is afgesloten als top jaar!

Na het snel rendabel draaien in 2018 en het opschalen in 2019 zien de resultaten er rooskleurig uit!

  • ROAS: +128,5%
  • CPA: -35,31%
  • Gem CPC: -27,6%
  • Conversie: +232%

2020: Keiharde groei in spannende tijden

2020 is natuurlijk een gek jaar geweest, maar ook een jaar met vele mogelijkheden. Zeker als we het hebben over de online wereld.

Eind 2019 zijn we gaan terugkijken naar het jaar en zijn de plannen voor het komende jaar. Er is een erg mooi jaar gedraaid, zeker gezien de spannende tijden. We de kansen benut van de lockdown en zijn vol gaan inzetten op het gehele assortiment van 5000+ producten. Dit heeft geleid tot records!

Tevens zijn wij uitgebreid naar het adverteren in Bing. Uit eerdere analyses was al gekomen dat Bing erg interessant is voor Bootschappen. Binnen de webshop en via de advertenties constateerde wij dat de overgrote doelgroep wat ouder is.

Bing is de tweede grootste zoekmachines waarbij het overgrote gedeelte op het platform wat ouder is. Een mooie kans dus om deze doelgroep te bereiken!

Resultaten 2020

Er zat een goede stijgende lijn in de resultaten van het Google Ads account. Met de verkregen data zijn wij verder gegaan met het optimaliseren en uitbreiden van de campagnes. Ook dit jaar zijn de resultaten verbeterd. Het meest interessant is dat deze resultaten zijn gerealiseerd met enkel een budget stijging van 20% 😋.

  • ROAS: +110,3%
  • CPA: -48,9%
  • Gem CPC: -42,9%
  • Conversie: +142,7%

2021: Het vervolg

De resultaten die hierboven zijn weergeven zijn uiteraard resultaten om trots op te zijn. Waar wij het meest trots op zijn is de samenwerking tussen Bootschappen Watersport en Chase Marketing. Het mag gezegd worden dat onze samenwerking de langste is die Chase Marketing heeft. Daarom is het extra mooi om te zien dat zij zijn uitgegroeid tot een van de grootste online watersportwinkels van Nederland.

Momenteel zijn we hard bezig om de strategie uit te bouwen naar een volledige omni-channel strategie en de records en successen door te zetten!

 

Resultaat:

Alweer 3 jaar succes!
2019 pijlers:
ROAS: +128,5%
CPA: -35,31%
Conversie: +232%
2020 pijlers:
ROAS: +110,3%
CPA: -48,9%
Conversie: +142,7%

Diensten:

Categorie:

Ook zo'n case voor jouw bedrijf?

Let op! Niet voor ieder bedrijf is zo’n case weg gelegd, dit is alleen te behalen met ambitieuze bedrijven en een plezierige samenwerking. Vraag vooraf een review bij onze aan. In de review maken wij de potentie duidelijk om samen groei te realiseren voor jouw bedrijf!

Meer Cases?

Wij kunnen er ook geen genoegd van krijgen! Lees gerust verder tussen onze cases.

The Finds
Online Marketing

Sieraden webshop | Maand op maand groei dankzij Facebook ADS

Fashion accessoires, en dan specifiek sieraden is een levendige industrie die de wereld. Gezien er veel verschillende sieraden merken bestaan, wat is de juiste strategie? Wat is de juiste doelgroep? Je wilt natuurlijk niet met losse flodders gaan schieten. Lees hier meer over de case.

Chase Marketing
Online Marketing

Recruiting campagne voor online marketing bureau

Ook wij zijn hier en daar wel eens bezig om onszelf op de kaart te zetten! Dankzij onze groei wilden wij een recruiting campagne gaan opzetten. Het doel was om binnen 2 weken een ruime selectie aan enthousiaste potentiële nieuwe collega’s te hebben. Hoe hebben wij dit gedaan?