Online marketing project voor vloeren speciaalzaak in Amsterdam

Als bedrijf de stap maken naar het online? Dat is hoe wij de samenwerking zijn begonnen met Evim Vloeren. Van de bouw van een webshop naar uitbreiding in SEO, Advertising en meer werken we alweer samen sinds 2019! Dit is hoe jij van brick & mortar de stap maakt naar online!
Evim Vloeren

Over Evim Vloeren

Heb je een nieuwe vloer nodig voor jouw woning of kantoor? Zoek niet verder want bij Evim Vloeren zit je goed. Evim Vloeren is gevestigd in Amsterdam en gespecialiseerd in laminaat, pvc, parket, vinyl en tapijt van hoge kwaliteit. Ook kun je bij Evim Vloeren gebruik maken van een hun legservice. Hierbij helpen ze  klanten door heel Nederland met het leggen van de gekochte vloer.

Project Omschrijving

In de offline wereld begon Evim Vloeren al flink aan de weg te timmeren. Dat smaakte naar meer! Online lagen er nog veel kansen, maar het bracht ook de nodige obstakels met zich mee. Binnen het bedrijf was er weinig kennis over het bouwen van een goede webshop met de daarbij behorende SEO-optimalisaties. Ook was er geen ervaring met het adverteren op zoekmachines. Wel was er een webshop die live stond.

Evim Vloeren en Chase Marketing vonden elkaar en er ontstond een samenwerking. Er moest een webshop komen met alle vloeren die Evim Vloeren verkoopt. De webshop moest voor gebruikers makkelijk te gebruiken zijn. Een super leuk project waar onze webshop bouwers hun creativiteit op los konden laten!

Onder anderen was een functionaliteit “de vierkante meter berekening”:

Evim Vloeren m2 berekening
Vierkante meters berekenen op een vloerenwebsite

Dankzij deze mogelijkheid kunnen bezoekers makkelijk het perfecte aantal pakketten bestellen!

Het project was duidelijk en rond september 2019 zijn wij begonnen met het bouwen van de webshop.

De webshop diende alle producten te bevatten van het assortiment van Evim Vloeren. In de webshop hebben we de ‘customizer’ in een nieuw jasje gestoken.  Verder zijn alle vloersoorten onderverdeeld in enkele hoofdcategorieën, die vervolgens weer zijn onderverdeeld in vloermerken, de subcategorieën. 

Deze structuur zorgde voor een verbetering in de UX vanwege duidelijkheid en een goede navigatie op de webshop.

En wanneer komt online marketing aan te pas?

De website ging live. Om alle functionaliteiten en de eerste bezoekers uitvoerig te analyseren en tests uit te voeren hebben wij de website enkele weken live gehad. Toen alles op rolletjes liep zijn wij om de tafel gegaan om te spreken over het doel: Online vindbaarheid en omzet uit de webshops.

Voor deze vraagstelling hebben wij analyses gemaakt en een strategie uitgewerkt op gebied van advertising en SEO. Allereerst was het doel om directe resultaten te realiseren. Wanneer dit doel zou worden behaald konden wij verder gaan kijken naar een multi-channel strategie.

De eerste resultaten

De vervolg analyses zoals een zoekwoorden analyse werden uitgevoerd. Bij een webshop kunnen shopping advertenties natuurlijk niet ontbreken waarvoor wij een shopping feed hebben gebouwd. Een vloer kopen doe je niet iedere dag, nadenken in een top, middel, bottom funnel was dus erg belangrijk.

De juiste structuur is live gezet en al snel zagen we resultaten. Evim Vloeren zag in hoe waardevol Google Ads kunnen zijn en besloten om meer budget vrij te maken. Dat gaf nieuwe kansen binnen het Google Ads account om uit te breiden in campagne voering. Hier is onder anderen remarketing een uitbreiding geweest.

Het begin van iets moois

Toen het doel: “omzet genereren uit de website” vorm kreeg zijn wij weer om de tafel gegaan. Nogmaals; Een vloer kopen doe je niet dagelijks. Wij wilden dus erg graag een multi-channel strategie gaan inzetten om via verschillende kanalen vindbaar te worden.

Er was nog geen SEO gedaan voor de webshop. Wij stonden dus voor een mooie uitdaging!

Aan het eind van de winter van 2020 begonnen we met SEO optimalisaties van Evim Vloeren. Maar wat is nu de juiste strategie?

Allereerst zijn wij met een uitgebreide technische analyse begonnen gezien de website al enige tijd live stond. De puntjes zijn op de i gezet. Vervolgens is er een uitgebreide content planning opgezet, een on-page optimalisatieplan en een linkbuilding strategie.

Dankzij dat wij de website hebben gebouwd en in beheer hebben konden wij erg makkelijk schakelen in het aanmaken van landingspagina’s en overige aanpassingen maken.

Multi-channel strategie inzetten

Een belangrijk onderdeel in het funnel wat de logische vervolgstap was bij het werken naar de multi-channel strategie was social media marketing. Er was opnieuw een strategie uitgewerkt om uit te breiden naar een nieuw kanaal.

Het account is ingericht, er is een uitvoerige doelgroep analyse gedaan waarna het account is ingericht met sprankelende banners!

Tijdens het kopen van een vloer ga je een zogeheten “verkoopfunnel” in. Je begint bij een brede zoekopdracht in Google. Vervolgens krijg je een beter zicht op wat je precies wilt en specificeer je zoekopdracht. Tussendoor zie je in verschillende vloeren voorbijkomen op social media, Google en misschien ga je ook nog een keer langs een winkel om verder te oriënteren?

Er zijn klanten die vervolgens online kopen en er zijn mensen die in de winkel kopen. Beide klanten wil je natuurlijk graag benaderen.

Dankzij het in kunnen zetten van verschillende kanalen konden wij de strategie omgooien en uitbreiden. De focus ligt er volledige op om de potentiële klant op ieder onderdeel van het proces met de juiste advertentie te targeten.

De langverwachte Resultaat!

Het doel van het eerste project was een webshop bouwen voor Evim Vloeren met de gewenste functionaliteiten. Dit is overgegaan in een multi-channel online marketing strategie.

Advertising resultaten

Google Ads biedt natuurlijk mooie kansen als het gaat om gericht targeten van potentiële kopers. Door de specifieke manier van targeten hebben we een mooie lage kosten per conversie weten te realiseren waarbij wij goede rendabele campagnes draaien in ieder onderdeel van het verkoopfunnel. 

Zo hebben we in de afgelopen maanden (vanaf september 2020) tot het moment van schrijven (eind april 2021) binnen Google ads een groei gerealiseerd van 37,68% in gebruikers, het conversiepercentage zien stijgen met 180,48% en de conversies zien stijgen met 500%. De omzet blijft niet achter (+347,81%).

De Facebook en Instagram Ads resulteerde ook al snel als een ondersteunende factor in het funnel. Tijdens een multi-channel analyse kwam dit direct te boven. 

SEO resultaten

Ook het gebied van SEO worden ook mooie resultaten behaald. De vindbaarheid is sterk verbeterd en momenteel hebben wij, sinds de SEO werkzaamheden zijn begonnen, een groei van 627,45% in gebruikers weten te realiseren (in vergelijking met de vorige periode).

Allereerst zijn wij begonnen met de lokale resultaten en het ophogen van de autoriteit van het domein. Dit, in combinatie met het schrijven van content en focussen op lon-tail zoekwoorden, resulteerde al snel in een omzetgroei binnen de shop. 

Nu er een goede basis is gelegd kunnen wij een mooie concurrentiepositie gaan innemen in Google en vervolgens gaan uitbreiden in de focus zoekwoorden.

Verder hebben we in de afgelopen maanden (vanaf september 2020) tot het moment van schrijven (eind april 2021) binnen de organische resulaten (SEO) een groei gerealiseerd van 44,71% in gebruikers, het conversiepercentage zien stijgen met 856,96% en de conversies zien stijgen met 1300%. De omzet blijft wederom niet achter (+814,83%).

Het vervolg?

Voor Evim Vloeren zijn wij nog lang niet klaar. Wij genieten erg van de huidige groei maar er liggen nog erg nog mooie plannen op tafel om uit te breiden in de strategie en verdere groei te realiseren.

Dit is pas het begin van een mooie online marketing groei. Wij werken momenteel hard aan de optimalisatie binnen verschillende kanalen!

Resultaat:

Gebruikers (SEO): +627,45%
Conversiepercentage: +242%
Kosten per conversie: -74%

Diensten:

SEO

Categorie:

Ook zo'n case voor jouw bedrijf?

Let op! Niet voor ieder bedrijf is zo’n case weg gelegd, dit is alleen te behalen met ambitieuze bedrijven en een plezierige samenwerking. Vraag vooraf een review bij onze aan. In de review maken wij de potentie duidelijk om samen groei te realiseren voor jouw bedrijf!

Meer Cases?

Wij kunnen er ook geen genoegd van krijgen! Lees gerust verder tussen onze cases.

The Finds
Online Marketing

Sieraden webshop | Maand op maand groei dankzij Facebook ADS

Fashion accessoires, en dan specifiek sieraden is een levendige industrie die de wereld. Gezien er veel verschillende sieraden merken bestaan, wat is de juiste strategie? Wat is de juiste doelgroep? Je wilt natuurlijk niet met losse flodders gaan schieten. Lees hier meer over de case.

Bootschappen
Advertising

Online Marketing traject voor een Watersportwinkel (sinds 2018!)

Eén van de eerste klanten van Chase Marketing en nog steeds klant! Samen met Bootschappen Watersport groeien wij beiden al enkele jaren door. Lees in deze case over het traject en de mooie resultaten. Lees vooral de hele case om over de verschillende jaren te lezen!