Wat is Google Shopping?

Bij veel mensen is het begrip Google Shopping bekend, maar wat is het nou eigenlijk. In deze blog leggen wij uit wat Google Shopping is en hoe het werkt.
Inhoud

Google Shopping wordt gebruikt voor het promoten en verkopen van producten. Het is een uitbreiding op de Google Search Advertenties. Doordat het een uitbreiding is op de Google Search Advertenties draait het op 2 platformen, namelijk: Google Ads en Google Merchant Center. Later in de blog vertellen we meer over deze platformen.

De producten van Google Shopping worden net als bij een Google Search Advertentie vertoond in de zoekresultaten. Bij een Google Shopping Advertentie wordt het product gelijk weergeven met een afbeelding, beschrijving en de prijs. Dé ultieme manier om jouw producten te promoten. Tegelijkertijd is dit voor de consument ook gemakkelijk vergelijken welke aanbieder de beste prijs heeft, en of het gewenste product op voorraad is. De shopping resultaten worden vaak getoond als de consument een intentie heeft om te kopen. Hierdoor is de kans groter dat als de potentiële consument klikt, hij ook daadwerkelijk de aankoop maakt!

Google Shopping, de ‘place-to-be’ voor alle e-commerce shops!

Google Shopping is ideaal voor jouw webshop. De Google Shopping advertenties staan boven alle andere advertenties op de pagina, waardoor deze gelijk zullen opvallen. Met als gevolg: meer klikken! Je kan het eigenlijk zien als een online etalage die jij zelf inricht. Door deze etalage krijgt de consument al gelijk veel informatie over het product, voordat zij überhaupt op jouw website zijn geweest! Onze ervaring is dat Google Shopping het conversiepercentage verhoogt, waardoor Google Shopping onvermijdbaar is voor webshopeigenaren.

Om een beetje een beeld te krijgen hoe zo’n online etalage er uit komt te zien:

Google Shopping Advertentie

Hoe werkt Google Shopping?

Adverteren via Google Shopping werkt anders dan bij Google Ads. Je adverteert namelijk niet op basis van zoekwoorden. Om de producten aan te kunnen bieden, dien je de Google Shopping feed eerst door te geven aan Google. Deze moet dan ook voldoen aan de voorwaarden. Er zijn verschillende Feed Management tools die jou hierbij kunnen helpen, zoals Channable, Product Feed Pro, DataFeedWactch en Productsup. In een van deze tools maak jij jouw ideale product feed!  Hierin beschrijf jij jouw product door middel van een groep unieke kenmerken. Hierna komt de volgende stap, namelijk: het koppelen met Google Merchent Center.

Het koppelen met je Google Merchant Center account

Het koppelen van de Feed met Google Shopping gebeurt via Google Merchant Center. Koppel bijvoorbeeld je Channable Feed met Google Merchant Center. Zodra je de Feed gekoppeld hebt met Google Merchant Center zijn je producten nog niet zichtbaar in Google Ads. Je moet Google Merchant Center koppelen met Google Ads. In Google Merchant Center geef je het klanten-ID op, en vervolgens wordt het Google Ads account automatisch gekoppeld. Hierna log je in bij jouw Google Ads account en voilà: jij kan beginnen met jouw Shopping campagne opzetten! Hierna kan je dan ook de hoogte van de biedingen per klik bepalen.

Wat zijn de voor- en nadelen van Google Shopping?

Google Shopping heeft heel veel voordelen, maar natuurlijk ook een paar nadelen. Om het overzichtelijk te maken hebben wij de voor- en nadelen op een rijtje gezet:

Voordelen

  • Verhoogde zichtbaarheid van de producten
  • Hoge kwaliteit leads
  • Visueel opvallen in de zoekmachine
  • Mobiel-vriendelijke weergave
  • Koppeling met Google Ads
  • Inzicht in de prestaties
  • Groot bereik
  • Meer advertentieruimte binnen Google door zowel met Google Shopping als met Search Ads actief te zijn

Nadelen

  • Tijdrovend
  • Geen zoekwoord targeting
  • Indien de aanbieder duurder is dan de concurrent, kan Google Shopping nadelig zijn. De consument kan met Google Shopping gemakkelijk vergelijken.

Wat is Google Smart Shopping?

Met Google Smart Shopping kan je het slimme algoritme van Google gebruiken. Dit algoritme bepaalt welke producten het beste voor remarketing gebruikt kunnen worden. Naast de gewone Google Shopping advertenties kunnen ook dynamische remarketing advertenties gemaakt worden. Dit zijn advertenties die buiten de zoekpagina aan dezelfde doelgroep worden getoond door bijvoorbeeld Google Display, YouTube of Gmail.

Het voordeel van dit slimme algoritme van Google is dat hij precies weet in welk proces van  de aankoop de consument zich bevind. Google baseert op het klikgedrag en de specifieke zoekopdrachten of de consument van plan is om jouw product te kopen. Bevindt de consument zich in het laatste deel van het aankoopproces, dan weet Google dat een bieding wat meer mag kosten. Hier staat namelijk een conversie tegenover! Is de consument nog aan het oriënteren? Dan biedt Google een lager bedrag, aangezien de kans op een conversie kleiner is.

Daar tegenover is er ook een nadeel dat jij zelf niet alles onder controle hebt. Ben je een controlefreak? Dan raden wij Google Smart Shopping zeker af. Alles met de hand instellen geeft jou dan de grootste controle! Helaas mis je dan wel het extra bereik met Google Display, Youtube en Gmail.

Natuurlijk klinkt de automatisering van Google Shopping geweldig. De tijd die je aan het managen van de shopping campagnes kwijt bent vermindert enorm. Dit kan natuurlijk heel gunstig zijn als drukke ondernemer. Houd wel in je achterhoofd dat de resultaten er niet áltijd beter van worden en dat de kans dat jouw ROAS verlaagt groot is. Je realiseert meer omzet, meer conversies en meer kliks, maar daar staan dan wel weer hogere kosten tegenover.

Is Google Shopping rendabel voor jou?

Kortom, Google Shopping is de ‘place-to-be’ voor alle e-commerce shops. Wij raden Google Shopping dan ook aan elke webshop eigenaar aan. Echter is Google Shopping geen garantie voor succes. Als je Google Shopping overweegt moet je wel kijken of het rendabel is voor jou.

Chase Marketing neemt graag het online adverteren voor jou uit handen! Neem contact op voor een vrijblijvende review waarin wij onderzoeken wat het beste werkt voor jouw bedrijf.

Wij vertellen je graag meer!

Wil je meer weten na het lezen van onze blog. Daag ons uit!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.