Van ROAS naar POAS: Wat is het en hoe zet je het in?

Inhoud

De magie van een POAS-strategie

POAS, volledige uitgeschreven Profit on Ad Spend. Is de nieuwe maatstaf in het online marketing landschap. Deze metric zegt je misschien iets minder dan bijvoorbeeld een ROAS, maar neem van mij aan dit is de toekomst van je advertising strategie. Eigenlijk gaat de POAS-strategie nog net iets verder dan een ROAS-strategie, in deze blog leggen we je uit wat de verschillen zijn en hoe je het kunt inzetten. 

Om een POAS-strategie in te zetten moet je beginnen met het nauwkeurig bijhouden van je uitgaven en inkomen, op deze manier kan je de nettowinst bepalen. Deze informatie helpt je om beter te begrijpen welke campagnes er daadwerkelijk winst opleveren, want een hoge ROAS op een artikel zegt natuurlijk niet zo veel als de marges klein zijn op het product. 

Door op de juiste manier POAS te gebruiken en regelmatig je strategieën te herzien en aan te passen, kun je een effectievere advertising campagne voeren die niet alleen meer verkeer en conversies genereert, maar ook je algehele winst verhoogt. En dit is uiteindelijk wat er onderaan de streep telt, ondernemers willen liever meer winst dan meer omzet! 

Van ROAS naar POAS: Wat is het en hoe zet je het in? 1

De formules uitgelegd:

  • ROAS = Totale Opbrengst ÷ Advertentiekosten
  • POAS = Werkelijke Winst ÷ Advertentiekosten

Zoals eerder benoemd kan de ROAS misleidend zijn omdat het niets zegt over marges, vaste kosten, verzendkosten en overige variabele kosten. POAS kan gegevens en inzichten tonen die de omzet niet kan tonen. Het omvat andere kosten, winstmarges en productmarges in de berekening, waardoor adverteerders transparant kunnen zijn naar alle belanghebbenden.

POAS kan je helpen je campagne te optimaliseren, omdat het je een breder beeld geeft van wat inkomsten genereert en wat niet. Je kunt meer bieden op de winstgevende campagnes en de campagnes stoppen of pauzeren die geen rendement opleveren. Dit vermindert niet alleen je advertentiekosten, maar kan ook je winst verhogen.

De 3 stappen die je moet zetten om aan de slag te gaan met POAS. 

  1. Bepaal je brutowinstmarges

Je moet de verschillen kunnen uitrekenen tussen je vaste kosten en Google Ads kosten. Dit vergt even wat tijd om het uitrekenen (mocht je dit nog niet gedaan hebben), maar je hebt er wel wat aan. Vervolgens kan je met deze gegevens een koppeling maken met Google Ads door middel van een spreadsheet of een software tool.

  1. Wijs je brutowinstmarges toe aan je advertenties

Je kan je brutowinst doorsturen naar Google, hiermee voed je het algoritme en begrijpt Google beter waarop ze moeten sturen. 

  1. Doel ROAS veranderen naar doel POAS.

Nadat je een brutowinstmarges hebt uitgerekend en je een koppeling gemaakt hebt met Google kan je een POAS-strategie toepassen. Dit kan je doen op dezelfde manier als een ROAS, er wordt geadviseerd om te streven naar een winst doel van 120-150%. Let wel op dat je biedstrategie pas om zet als je POAS-conversietag 50 conversies heeft binnengehaald, dan pas heeft Google genoeg data en voorkom je dat je met het wisselen van de strategie terugvalt in de leerfase.

De overstap van ROAS naar POAS

ROAS-strategie is nog steeds geliefd en waardevol, en het werkt ook zeker nog heel goed in sommige campagnes. Maar het doel van veel bedrijfseigenaren is winst maken, hierdoor is sturen op POAS tegenwoordig een duurzamere strategie. Het is een directe metric in online adverteren die eenvoudig te gebruiken en te begrijpen is.

Als je nu begint met de verandering in je zoekcampagnes en shoppingcampagnes, kun je zeker je concurrenten overtreffen in het succesvol genereren van waardevolle verkopen. Dus als ik jou was, zou ik het risico nemen voor een grote impact op je bedrijf en beginnen met werken met POAS!

Wij vertellen je graag meer!

Wil je meer weten na het lezen van onze blog. Daag ons uit!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.