Psychologische gedachten achter een website design

Inhoud

Binnen de eerste 10 seconden moet het gebeuren. Mensen hebben nou eenmaal een concentratieboog die kleiner is dan Dory van Finding Nemo….

De bezoeker onbewust manipuleren en grijpen met je eerste alinea is dus van belang. Dankzij het inzetten van neuromarketing strategieën kun je het menselijke brein prikkelen!

Neuromarketing uitleg:
“Neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied, dat medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap toepast op het terrein van marketing.

Het onderbewustzijn manipuleren met content

  • Hoe wordt de tekst geschreven?
  • Welke woordkeuze gebruik je?
  • Wat is de opmaak van je tekst?
  • Maak je gebruik van afbeeldingen of videos?

Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen bij het schrijven van website teksten. Neem bijvoorbeeld deze afbeelding van Kissmetrics waarbij het model kijkt naar de call to action. Op deze manier zal je sneller de neiging hebben om ook je blik te werpen op de call to action knop.

Kiss Metrics - call to action
Kiss Metrics – call to action

Bron: Websitetooltester.com

Psychologisch toveren met teksten

“We willen geen zaadloze teksten schrijven”

Een voorbeeld van toveren met teksten is het slim toepassen van de vorm van je teksten. Uit het onderzoek van Marketingfacts hebben ze een onderdeel deel van Neuromarketing ingezet.

Namelijk; Eye-tracking

Wat interessant is, is dat de F-vorm consistent op websites terug te zien is, of het nu gaat om een hele pagina of om een specifieke paragraaf. In onderstaande heat maps van het eye tracking onderzoek is te zien waar de aandacht van website bezoekers naar uit gaat.

Heatmap analyse
Heatmap analyse

Bron: Marketingfacts.nl

Trek de aandacht

Tegenwoordig is er over de meeste onderwerpen al eens geschreven. Wees dus creatief en trek mensen hun aandacht met je content. Zorg ervoor dat jouw website de aandacht van de bezoeker krijgt. Dit kun je doen door:

  • Opvallende teksten en citaten
  • Strakke pagina designs
  • Unieke afbeeldingen plaatsen
  • Een goede inleiding
  • Cognitief kleurgebruik op je pagina

Houd de aandacht vast

Schrijf makkelijk te lezen alinea’s. Uit onderzoek is gebleken dat de concentratieboog van websitebezoekers kleiner is dan 10 seconden (en door de jaren heen verder daalt). Dit is lager dan de concentratieboog van een Goudvis.

Hou je alinea’s dus makkelijk en schrijf met veel transitie woorden (signaalwoorden). Schrijf ook vooral korte alinea’s en hou de mobiele gebruiker in gedachten. Probeer dus niet zoveel mogelijk informatie te geven maar waardevolle informatie!

Maar onthou ook

Het is belangrijk om niet te gaan spammen. Hou rekening met een natuurlijke wijze van schrijven en geef bezoekers een prettige ervaring op je website. Ga dus niet in elke zin dikgedrukte woorden, kleuren, foto’s of overige visuele onderdelen toevoegen.

We willen dus strategisch omgaan met zoekwoorden op een website.

Hou de bezoeker te allen tijde in gedachten. “Wat zal deze persoon prettig vinden om te lezen.”

De volgende stap: Content schrijven voor een website

Bij Chase Marketing volgen we veel cursussen, blogs en webinars. Daarnaast doen we dagelijks weer nieuwe inzichten op door middel van het uitvoeren van online marketing werkzaamheden. Deze kennis delen we graag!

Heb je specifieke onderdelen waarover je meer wilt weten? Stuur een mailtje en we schrijven er graag een blog over.

Wij vertellen je graag meer!

Wil je meer weten na het lezen van onze blog. Daag ons uit!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende review

Krijg direct inzicht in de groeipotentie van jouw organisatie en hoe de concurrentie het doet. We maken een actieplan op maat, gebaseerd op jouw doelstelling met een voorstel om jouw organisatie te helpen.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende review

Krijg direct inzicht in de groeipotentie van jouw organisatie en hoe de concurrentie het doet. We maken een actieplan op maat, gebaseerd op jouw doelstelling met een voorstel om jouw organisatie te helpen.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.