1. Bepaal het doel
Een duidelijk doel voor ogen hebben brengt structuur in de blogpost. Bepaal dus vooraf waar je over wilt gaan schijven.
Het belangrijk om één onderwerp te bepalen en bedenk hierbij één focus zoekwoord waar je graag op gevonden wilt worden.
2. Doe onderzoek
Iedereen wil toch sturen op data. Er zijn erg veel tools online om een zoekwoordenonderzoek te doen.
Wanneer je een onderzoek gaat doen stel jezelf de volgende vragen:
- Zit er wel zoekvolume op een zoekwoord?
- Zijn er mogelijk synoniemen om op te nemen?
- Meerdere invalshoeken?
Wat betreft gratis tools kunnen wij de volgende tools aanraden
Ubersuggest
Ubersuggest geeft erg goede inzichten in de zoekvolumes op specifieke zoekwoorden. Daarnaast krijg je meteen een goed overzicht van overige potentiële zoekwoorden en synoniemen die overeenkomen met jouw zoekopdracht.
Answer the public
Answer the public vindt vragen, voorzetsels, vergelijkingen, alfabetische en gerelateerde zoekopdrachten.
Verward? Laten we elk van deze één voor één aanpakken. We beginnen met het invoeren van een ‘seed’-trefwoord. Laten we het bij ‘online marketing’ houden.
Het eerste wat je zult zien zijn vragen.
Dit zijn zoekopdrachten met wie, wat, waarom, waar, hoe, wat, wanneer, zijn en is.
Voorbeelden:
- Waar bestaat online marketing uit?
- Welke online marketing kanalen zijn er?
- Wat is online marketing?
- Waarom online online marketing inzetten?
- Hoe maak je een online marketing plan?
Google Trends
Google Trends visualiseert de relatieve populariteit van een zoekwoord in de loop van de tijd. Kijk bijvoorbeeld naar de term ‘online marketing’ van de afgelopen vijf jaar kijken. Doe dit voor jou specifieke zoekwoord en probeer hier inzichten uit te halen.
3. Bepaal de titel en koppen
Denk bij deze opmaak aan een boek. Een boek bestaat ook uit een titel, hoofdstukken en sub hoofdstukken. Mensen scannen in veel gevallen snel een webpagina op te kijken of het content interessant is. Maak koppen dus pakkend en maak de lezer nieuwsgierig.
De titel
Laat altijd in de titel het focus zoekwoord voorkomen wat je bij onderdeel één hebt bepaalt. Vervolgens kun je de titel pakkend maken door gebruik te maken van “Power woorden” (Lees ook het artikel van Sumo over 401 power words).
Hoofdstukken
De hoofdstukken in een blogpost (koppen) maken een goed onderscheid tussen verschillende onderdelen van de pagina.
Stel voor, je schrijft over “Een SEO vriendelijke blog schrijven”. Wij schrijven over verschillende onderwerpen binnen deze blogpost die te maken hebben met het onderwerp.
Sub hoofstukken
Sub hoofdstukken gebruik je als je meer de diepte ingaat binnen een bepaald hoofdstuk. Stel je voor: je hebt een hoofdstuk waarbij je verschillende onderdelen gaat benoemen (zoals onderdeel: 3) bepaal de titel en koppen) dan maak je in geval van “titel”, “Hoofdstukken” en “Sub hoofdstukken”gebruik van de sub hoofdstukken.
4. Denk aan alinea’s
Omdat mensen snel een pagina scannen wil je gebruik maken van alinea’s. Als bezoekers een grote lap met tekst zien schrikt dit bij voorbaat al af. Houd hierbij vooral ook “Mobile first” in gedachten.
Op het moment dat mensen op hun mobiel de tekst lezen lijkt het al snel een mega tekst.
Je kan dit ook wel zien als “het design van de pagina”.
5. Interne en externe links
De linkstructuur van een website kan een gebruiker een erg prettige ervaring bieden. Wanneer je eerder hebt geschreven over “Hoe kom je in een flow om content te schrijven” en in een nieuw artikel verwijst naar het andere artikel kan dit de interesse van de bezoekers trekken om door te lezen binnen jouw website.
Deze linkjes op jouw website noemen we een “interne linkstructuur”
Wanneer je verwijst naar een artikel van een andere website is dit ook waardevol. Je wilt natuurlijk niet alleen maar linken naar andermans website omdat je zelf graag bezoekers vasthoudt. Echter geeft het linken naar relevante bronnen ook weer waarde mee.
Je wilt hierin een gezonde verhouding in zien te vinden. Denk bijvoorbeeld aan 3 interne links en mogelijk 1-2 externe links. Wij linken misschien in 10% van de blogs naar een externe website.
6. Schrijf een meta omschrijving
De meta omschrijving is jouw uithangbordje in Google. Via deze titel moet je de bezoekers hun aandacht trekken. De meta omschrijving bestaat uit een titel en een omschrijvende tekst:
7. Een pakkende afbeelding
Een afbeelding zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden. Daarnaast geeft de afbeelding sfeer aan de pagina.
Zoek altijd een passende afbeelding bij de blogpost die je schrijft. Gebruik van eigen afbeelding is natuurlijk altijd een extra plusplunt. Heb je dit niet? Gebruik bijvoorbeeld onderstaande websites voor stockfoto’s:
Let op! Een website is normaal 1920 pixels breed. Vaak wordt er in een blog gebruik gemaakt van 730×320 pixels. (foto bijsnijden)
Meer over het gebruik van goede afbeeldingen? Strategisch afbeeldingen optimaliseren voor websites
Met deze 7 stappen moet het zeker goed komen om een SEO vriendelijke blog te schrijven!