Mensen zoeken op bepaalde zoekwoorden in Google en ze krijgen resultaten te zien, de meta omschrijving van je pagina. Jij moet er dus voor zorgen dat je een knallende meta omschrijving hebt geschreven zodat je opvalt en dat mensen doorklikken naar je website.
We gaan de volgende onderdelen behandelen:
- Wat is een meta omschrijving?
- Gebruik van Emoji’s
- Click through rate verbeteren
- Tools die wij gebruiken
- Richtlijnen van een meta omschrijving
- Meta omschrijving op Social Media
Wat is een meta omschrijving?
De meta omschrijving is het uithangbord van je pagina.
Dit is de tekst die wordt vertoond in zoekmachines zoals Google of Bing wanneer mensen zoeken naar een website. Zoals in onderstaand voorbeeld was het zoekwoord waarop wij zochten in Google “Chase Marketing”. Wat erg opvalt is dat het exacte zoekwoord wat in de tekst staat dikgedrukt is.
Wanneer je dus het focus zoekwoord goed hebt opgenomen in je beschrijvende tekst zat dit de CTR verhogen omdat je meta description meer opvalt en exact overeenkomt met de zoekopdracht van de persoon.
Meta omschrijving tools
Om te checken of een meta omschrijving aan de richtlijnen voldoet gebruiken we natuurlijk wat tools! We gaat toch niet zelf al onze tekens tellen. Toch?
Om te testen of je Meta aan de richtlijnen voldoet en om te kijken of hij er ook daadwerkelijk leuk uit komt te zien gebruiken wij de Seoreviewtools.com tool. Bij deze tool kan je makkelijk zien of je genoeg tekens gebruik en of je zoekwoord volgens de richtlijnen wordt opgenomen.
Wanneer je meer een overzicht wilt analyseren van al je pagina’s gebruiken wij de Screaming Frog tool. Deze tool gebruiken we om te checken welke pagina’s nog meta teksten missen. Ook kan je goed analyseren of je mogelijk interne concurrentie hebt op je website en dubbele focus keyword hebt ingesteld.
Wil je een algemene audit inzien van je website check dan de Metatags.nl tool. Je krijgt hierbij een duidelijk inzicht in of je lekker bezig bent met het schrijven van je meta teksten.
Natuurlijk zijn er nog 10000 andere tools die je kan inzetten hiervoor. Neem bijvoorbeeld de websites Technicalseo.com en Portent.com. Check ze vooral allemaal even en ga te werk met degene die jij het prettigst vindt om te werken.
Click trough rate (CTR) verbeteren
VAL OP!!!
Zoals hierboven benoemd is je meta omschrijving je uithangbord. Net als bij een winkel moet je voorgevel er pakkend uitzien en je moet een mooie etalage hebben. Zie zo dus ook met meta omschrijving.
Daarom is het belangrijk om bij het schrijven van een call to action dat je nadenkt: Wat wil je dat de bezoeker gaat doen. Gebruik hierbij teksten die oproepen tot actie.
Door middel van het strategisch schrijven van teksten kan je dit uithangbord pakkend maken om de potentiële bezoeker door te laten klikken naar bezoeker!
Gebruik unique selling points
Wat maakt jouw pagina uniek? Waarom moet jij uitblinken met je website? Waarom moeten mensen op jouw meta-description klikken?
Het kan ook zo zijn dat jij een unieke korting hebt op een product. Je kan dan bijvoorbeeld de tekst “nu met 20% korting” opnemen in je titel.
Het kan ook het geval zijn dat jouw bedrijf de enige dealer van het merk …… is in heel Nederland. Je kan dan in je titel schrijven “Enige dealer van …… in Nederland”
Gebruik call to actions
Geef mensen een zetje in de juiste richting.
In de meeste gevallen merken we dat mensen liever op een persoonlijke manier worden aangesproken. Wanneer mensen een vraag hebben en op zoek zijn naar een antwoord is het dus belangrijk om in de meta omschrijving te communiceren dat jij het antwoord hebt. Speelt hierbij in op de vraag en biedt het antwoord.
Je kan ook in de beschrijvende tekst van je meta omschrijving en een tipje van de sluier geven en afsluiten met “Lees verder”.
Voor producten bij een e-commerce website is het belangrijk om altijd de titel van het product mee te nemen in de meta omschrijving. Mogelijk biedt je ook nog verschillende variaties aan?
Daarnaast kan je leuk testen met teksten als “Op voorraad”, “gratis verzending” of “koop online”.
Bij onderstaand voorbeeld wordt er leuk en speels ingespeeld op het sturen richting een conversie. Het focus zoekwoord is opgenomen in een vragende vorm van de titel. Vervolgens staat er een unique selling point (7 dagen per week bereikbaar). Tot slot staat de call to action (het Bel: + telefoonnummer) duidelijk omschreven.
De taxichauffeur wil meteen duidelijk maken dat ze telefonisch 7 dagen per week bereikbaar zijn (unique selling point)
Bron: Taxi Service Bloemendaal
Tot slot is het belangrijk om altijd te blijven testen. Doe hiervoor A/B testen en analyseer de resultaten. Op deze manier test je altijd door naar de best werkende teksten.
Rich snippets
Dankzij het gebruik van rich snippets kan je gigantisch opvallen binnen google. In jip en janneke taal: Er wordt aan je meta omschrijving binnen de zoekresultaten van Google extra onderdelen toegevoegd. Dit kunnen onderdelen zijn zoals:
- Breadcrumbs
- Datum van het schrijven van je post
- Auteursnaam
- Rich cards
- zoekfunctie
en zo nog veel meer zoals te lezen in dit artikel over structured data.
Je snapt dus dat als hiervan onderdelen worden toegevoegd dat je vertoning in Google een stuk groter is dan die van je concurrenten
In onderstaande afbeelding is te zien hoe mooi de Pinterest en Twitter websites gebruik maken van de Rich snippets mogelijkheden.
In een volgend artikel gaan we dieper in op de rich snippets / structured data
Richtlijnen van een meta omschrijving
Naast al het leuke creatieve werk voor het schrijven van je meta omschrijving zijn er natuurlijk ook bepaalde richtlijnen.
Google heeft aardig lopen spelen in hoeveel karakters je mag gebruiken in je titel en schrijvende tekst van je meta description. Momenteel zijn dit de toegestane karakters:
De richtlijnen zijn momenteel om een titel te schrijven van 60 karakters en een omschrijvende tekst van 155/160 karakters.
Wij benoemen ongeveer omdat dit de richtlijnen zijn. Google kijkt namelijk niet exact naar het aantal karakters maar naar het aantal pixels. De pixel breedte is 600-pixels. Een I is dus bijvoorbeeld minder pixels dan een C of een M.
Gebruik van Emoji’s
Je kan tegenwoordig super hip en creatief aan de slag gaan met jouw meta omschrijving dankzij het gebruik van Emoji’s.
Geef een beetje extra flair aan de meta omschrijving met emoji’s! Deze plaatjes vallen namelijk erg op tussen de zoekresultaten binnen zoekmachines.
Vanaf de site getemoji kun je emoji’s kopiëren en plakken.
Let wel op bij het gebruiken van Emoji’s
Emoji’s zijn opgebouwd aan de hand van een samenstelling van tekens. Wanneer Google van de een op de andere dag besluit om te stoppen met het vertonen van emoji’s in de meta omschrijving kan er een stukje code komen te staan.
Omdat een emoji een samenstelling is van tekens is het dus ook zo dat één smiley meerdere tekens in beslag kan nemen.
Bron: emojipedia.org
Meta omschrijving op Social Media
Het is tegenwoordig natuurlijk ook erg belangrijk om via Social media kanalen je content te pushen. Maar je wilt natuurlijk wanneer je een link deelt dat je post er ook gaaf uitziet. Anders ga nooit iets krijgen!
Heb je wel eens een post gedeeld op Facebook die er niet uit zag? Geen mooie tekst of een lelijke foto? Via de Facebook Sharing Debugger tool kan je voortaan eerst even testen hoe je post eruit gaat zien.
Op deze manier weet je altijd hoe een post eruit ziet en kan je mogelijk nog enkele aanpassingen maken. Het is dus ook belangrijk dat je hierbij de meta teksten voor het delen van social media zijn geoptimaliseerd.
Wanneer je een pagina of blogpost op LinkedIn wilt delen wil je natuurlijk dat je foto mooi uitkomt evenals je tekst. Daarnaast wekt het vertrouwen op voor een blogpost wanneer de auteur erbij wordt vernoemd.
Via de LinkedIn post inspector kun je een link invoeren en kijken hoe je post eruit komt te zien. Ook geeft deze inspector het aan wanneer je niet aan bepaalde criteria voldoet en geeft de oplossing wanneer er zich fouten voordoen.
Ook Twitter heeft een tool om je post te checken! De Twitter Card Validator is voor Twitter de tool om te zien hoe je tweet eruit gaat zien